Til undervisere Om os Kontakt
Søg
Forside UndervisningsministerietDansk Institut for Internationale Studier

Forside>Fokus>Kunst og folkedrab>Sort Mælk>Hvorfor "Sort mælk?"Print

Hvorfor titlen "Sort Mælk?"

Udstillingens titel Sort Mælk stammer fra den rumænske forfatter og Holocaust-overlevende Paul Celans digt Dødsfuga, som blev skrevet efter befrielsen i 1945. Dødsfuga beskriver Celans egne oplevelser fra fangenskab i lejr. Han overlevede Holocaust, men mistede begge sine forældre, og hans liv og forfatterskab bærer i høj grad præg af disse oplevelser. Dødsfugas autenticitet og intense tematik har gjort digtet til en af de mest kendte digte inden for vidnesbyrdgenren. Celans billedrige måde at skrive på samt de mange fortolkningsmuligheder har også gjort digtet til en inspiration for andre kunstnere herunder den tyske billedkunstner Anselm Kiefer


Kunstværkerne på udstillingen Sort Mælk – Holocaust i ny kunst er alle skabt af nutidige kunstnere, der er 2. og 3. generation efter Holocaust – de har altså ikke selv oplevet Holocaust. Celans digt er derimod et litterært vidnesbyrd fra en overlevende. Ved at henvise til Celans digt i udstillingens titel får det autentiske vidnesbyrd en unik stemme blandt kunstværkerne. Førstehåndberetninger har en særlig status, fordi de netop er fortalt af personer, der selv har oplevet Holocaust. Det svindende antal overlevende betyder, at det inden længe ikke længere vil være muligt at høre om Holocaust fra vidnerne selv.

I modsætning til vidnesbyrd, der er tilbageskuende, har værkerne i Sort Mælk - Holocaust i ny kunst en aktuel optik på Holocaust, og signalerer, at kunstnere i dag stadig finder det vigtigt at beskæftige sig med emnet. Sammenstillingen af sort og mælk vækker for de fleste en form for ubehag, fordi mælk i sin naturlige form er hvid. Denne modsætning er derfor også betegnende for udstillingens værker, som er overraskende og modsætningsfyldte i forhold til Holocaust som emne og nærværende tema i nutiden.


Om Sort Mælk

Sort Mælk - Holocaust i ny kunst

Hvorfor titlen "Sort Mælk?"


Info og fotos fra udstillingen

Lærervejledning

Kunst og erindring af Holocaust

Folkedrab og eks-jugoslavisk kunst

Artiklen er skrevet af Natalia Gutman, mag.art. i kunsthistorie og kurator bag udstillingen Sort Mælk - Holocaust i ny kunst i samarbejde med DIIS, august 2014. Artiklen er del af undervisningsmaterialet "Sort Mælk - Holocaust i ny kunst ”.



Dansk Institut for Internationale Studier
Østbanegade 1172100 København Øtel: +45 32 69 87 87fax: +32 69 88 00
folkedrab@diis.dk