Til undervisere Om os Kontakt
Søg
Forside UndervisningsministerietDansk Institut for Internationale Studier

Forside>Fokus>Kunst og folkedrab>Sort Mælk>Skal gerningssteder bevares?Print


Skal gerningssteder bevares?

– 

Miroslaw Balka, A Crossroads in A.




© Lars Gundersen, foto udlånt af Edition Copenhagen



© Lars Gundersen, foto udlånt af Edition Copenhagen
Arbejdsspørgsmål

Beskriv billedet og stemningen i litografierne.

Har gerningssteder en særlig ånd?

Kan kunst tillade sig at manipulere med fotos af gerningssteder?

Hvorfor tror du, Balka har erstattet det menneskeskabte, fx bygninger med hvide flader?

Diskutér, om det er problematisk at lave smukke billeder af gerningssteder?

I dag diskuteres det, hvad der skal ske med Auschwitz. Skal man fortsat bevare stedet eller lade det forfalde?

Hvilke budskaber læser du i værket?

Værkets titel er "Et vejkryds i A.". Hvorfor tror du, kunsteren har forkortet Auschwitz til A?


Ordforklaring

Litografi: Et stentryk er en grafisk teknik, hvor kunstneren maler, tegner eller skriver direkte på en sten, som man efterfølgende trykker fra. Kunstneren kan også bruge et fotografi som afsæt og enten trykke fra det, som det er, eller bruge det til at male, skrive, tegne ovenpå.

Temaer

Gerningssteder, historisk objektivitet versus kunstnerisk frihed, stedets ånd, kollektivt traume, fortrængning, fortielse, natur versus kultur.

Om kunstværket
A Crossroads in A. (Et vejkryds i A.) fra 2006 er en serie på fire litografier, der viser et vejkryds i KZ- og udryddelseslejren Auschwitz. Litografiernes undertitler North, South, East og West henviser til den retning, de fire originale fotografier er taget i. I værket har Balka fjernet alt det, der normalt kendetegner Auschwitz. Alt menneskeskabt; alle bygninger, historiske spor og barakker er væk. På den måde er gerningsstedet Auschwitz forsvundet og kun store tomme, hvide flader, himmel, jord og natur står tilbage.

Om Balkas kunst
Erindring og historisk arv er gennemgående temaer i polske Miroslaw Balkas kunst. Balka arbejder med installation, tegning og video og bruger ofte materialer, der er forbundet med fortiden som fx brugte sæber, slidte tæpper, salt og aske. Et andet materiale, som Balka har brugt, er hår, som er organisk og forbundet med kroppen. Fortiden, og den arv der følger med, bliver ofte behandlet på urovækkende vis. Det er især Polens historie og Holocaust, der er nærværende i Balkas værker. Kendetegnende for Balkas værker er, at de mørke sider af historien gives en poetisk skønhed.

Referencen til Holocaust er ikke altid tydelig, men temaet ligger Balka stærkt på sinde og trækker tråde til mange af hans værker. Som polak med opvækst i byen Otwock, hvor 75 % af byens indbyggere var jøder og blev udryddet under 2. Verdenskrig, har Balka og hans familie selv boet i et hus, som tidligere tilhørte en jødisk familie. I mange tilfælde blev overtagelsen af jødernes ejendom fortiet og jødernes tidligere tilstedeværelse fortrængt. Denne fortielse og manglende viden om jødernes historie er blevet en drivkraft i Balkas kunst.


Artiklen er skrevet af Natalia Gutman, mag.art. i kunsthistorie og kurator bag udstillingen Sort Mælk - Holocaust i ny kunst i samarbejde med DIIS, august 2014. Artiklen er del af undervisningsmaterialet "Sort Mælk - Holocaust i ny kunst”.

Bliv klogere på Holocaust 

Over 1,1 millioner mennesker døde i Auschwitz mellem 1940 og 1945.
Læs om hverdagen i Auschwitz
Læs om Auschwitz-Birkenau - Memorial and Museum i Polen

Katolikker og jøder er uenige om, hvordan Auschwitz-ofrene skal mindes.
Læs om den religiøse strid

Flere og flere besøger gerningssteder.
Læs om dark tourism

Flere end 500.000 besøger hvert år Auschwitz.
Læs om besøg i Auschwitz

Læs BBC's diskussion om bevaring af Auschwitz




Dansk Institut for Internationale Studier
Østbanegade 1172100 København Øtel: +45 32 69 87 87fax: +32 69 88 00
folkedrab@diis.dk