Til undervisere Om os Kontakt
Søg
Forside UndervisningsministerietDansk Institut for Internationale Studier

Forside>Fokus>Kunst og folkedrab>Sort Mælk>Kan du lide at se på nazisterPrint


Kan du lide at se på nazister?


Piotr Uklanski, The Nazis

Klik på billedet for stor version
© Maria Laub
Dobbeltklik på billedet for stor version
Arbejdsspørgsmål
Hvilken effekt har det, at man bliver mødt af så mange nazister?

Beskriv, hvordan nazisterne er skildret. Klik på billedet for at zoome.

Hvorfor tror du, der ikke er kvindelige nazister med i værket?

Hvorfor er der lavet så mange film om nazister?

Mener du, at Hollywood præger vores historiebevidsthed? Begrund dit svar.

Spillefilm om Holocaust og 2. Verdenskrig holder sig ikke altid til de historiske kendsgerninger. Diskutér, om det er problematisk.

Film om Holocaust spiller ofte på følelser. Diskutér, positive og negative sider ved at spille på følelserne i forbindelse med film om historiske begivenheder.

© Piotr Uklanski, foto udlånt af DESTE Foundation

© Piotr Uklanski, foto udlånt af DESTE Foundation

Ordforklaring

Ready-made: Værker, der består af allerede producerede genstande eller elementer herfra, som får en ny betydning eller drejning i kunsten.


Temaer
Nazisten som bøddel, mennesker eller monstre, stereotyper, populærkultur, kollektiv erindring, historiebevidsthed, kommercialisering af Holocaust, Holocaust i Hollywoodfilm, ready-made.

Om Uklanskis værk
The Nazis (Nazisterne) består af 164 film-stills og illustrationer af nazister fra forskellige spillefilm. Hvert portræt er 35,5 x 25,4 cm og tilsammen udgør de 164 portrætter en kæmpe collage. Portrætterne viser skuespillere fra hele verden i deres roller som nazister, iklædt uniformer og med forskellige ansigtsudtryk. Uklanski konfronterer beskueren med populærkulturens billeder af en nazist. Med værket gør han opmærksom på Hollywood-industriens markante indflydelse på vores opfattelse og genkendelse af historiske begivenheder. Nazisterne er både yngre og ældre mænd, sorte og hvide, og ansigtsudtrykkene er forskelligartede; bidske, venlige og humoristiske. Det er uniformerne og de genkendelige nazi-symboler, der afslører deres identitet, og viser, hvordan nazister i mange tilfælde er blevet stereotypt fremstillet i massekulturen.

Om Uklanskis kunst
Polske Piotr Uklanski arbejder med et bredt udsnit af medier: fotografi, installation, papirarbejder, performance og spillefilm. Han bevæger sig fra et emne til det næste og interesserer sig både for samtidskultur, historisk arv, kunsthistorie og massekultur. Hans værker har ikke som sådan et fælles kendetegn, men Uklanski arbejder ofte ud fra en formfuldendt æstetik.

Uklanski sniger ofte en ironisk kommentar ind, når han arbejder med dagligdags materialer og motiver. Hans mest kendte værk Untitled (Dance Floor) er en kommentar til den kunsthistoriske arv. Her har Uklanski skabt et kæmpe dansegulv af kvadrater, der blinker og skifter farve i takt til musik. Han bruger den forenklede æstetik fra minimalismen og kombinerer den med underholdning og farverig popkultur. Publikum kan træde ind i værket, danse sammen og interagere med hinanden. Uklanski skaber også mere politiske værker, hvor især efterkrigstidens Polen tages op.
 

Artiklen er skrevet af Natalia Gutman, mag.art. i kunsthistorie og kurator bag udstillingen Sort Mælk - Holocaust i ny kunst i samarbejde med DIIS, august 2014. Artiklen er del af undervisningsmaterialet "Sort Mælk - Holocaust i ny kunst”.

Bliv klogere på Holocaust

Folkedrabet på jøder involverede tusinder af gerningsmænd.
Læs om gerningsmænd under Holocaust

Var de nazistiske gerningsmænd mennesker eller monstre?

Hvordan kunne de gøre det?
Læs om topnazisterne Franz Stangl og Rudolph Höss 

Hvordan bliver man gerningsmand?
Læs om gruppepres, ideologi og lydighed
 
Mange var vidner til Holocaust uden at gøre eller sige noget.
Læs om de passive tilskuere

Der er mange eksempler på mennesker, som hjalp under Holocaust.
Læs om beskyttere og redningsmænd



Dansk Institut for Internationale Studier
Østbanegade 1172100 København Øtel: +45 32 69 87 87fax: +32 69 88 00
folkedrab@diis.dk